Jag heter Annelie Médoc och jag har jobbat som lärare för de lägre åldrarna i ca 20 år. Jag insåg tidigt möjligheterna med att använda datorn i undervisningen men jag använder också iPad och mina app-tips kan du läsa om på www.anneliesappar.blogspot.se.
Jag har nyligen gästspelat som skoldatateksansvarig i Vellinge men arbetar nu som IKT-pedagog och skoldatateksansvarig i Skurups kommun där mitt ansvarsområde är förskola till gymnasium.
Och sist men inte minst så skriver jag recensioner på skolappar.nu
Jag kommer gärna ut och inspirerar och workshoppar på skolor i Skåne.
Du kan kontakta mig via twitter @anneliemedoc, via facebook eller via mail: anneliemedoc@hotmail.com

måndag 19 november 2012

Smart draw-timeline


Jag letade efter ett verktyg för att göra en tidslinje. Jag hittade en sida "readwritethink-resourses" och där en online tidslinje. Tidslinjen är lätt att skapa: Välj sätt att visa och skriv in dina händelser. Du kan enkelt gå tillbaka och ändra om du gjort fel men inte lämna sidan för då försvinner det du skrivit. Tyvärr går inte tidslinjen att bädda in utan bara skriva ut...
Jag stötte också på Timetoast. Här kan jag skapa ett gratis konto eller logga in med mitt facebook-konto för att kunna spara mina tidslinjer. Det är enkelt att göra en tidslinje och lägga in sin information och länkar till sidor men den passar inte mitt ändamål då man inte kan gå längre bakåt i tiden än 0 fkr.

Den tidslinje jag gillade bäst och som faktiskt fungerar att gå tillbaka före Kristus och bädda in på blogg (mot kostnad) är Tiki-toki. Här kan jag gratis skaffa ett konto och då kan jag göra endast en tidslinje. Sidan är lite mörk att jobba i men det blir en fantastiskt dynamisk tidslinje att utforska.